Weekendje Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kim Verkoelen - WaarBenJij.nu Weekendje Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Kim Verkoelen - WaarBenJij.nu

Weekendje Kampala

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 November 2014 | Oeganda, Kampala

Weekendje Kampala

Dit weekend zijn we terug gegaan naar Kampala. Donderdag waren we al vroeg vertrokken. Om 6 uur waren we al bij de bus want we hadden gehoord dat wanneer je wat later bent, dat je dan moet staan, het hele stuk! Gelukkig hadden we fijn 3 zitplaatsen naast elkaar. En het kostte maar 13.000 shilling per persoon. Dat is dus €3,85 voor een reis van 4,5 uur :) Heel fijn dus. De chauffeur reed ook lekker door en keek niet naar een bult meer of minder, waardoor wij soms zelfs even los kwamen van de stoel! Haha maar wat wil je ook voor dat geld :p Toen we eindelijk in Kampala aan gekomen waren, wisten we totaal niet waar we waren. En toen we de bus uit stapte wistten we meteen weer dat we in Kampala waren! Allemaal mensen kwamen meteen naar ons toe, of we met hun Boda Boda of taxi mee wilden. Het waren er echt veel en best opdringerig. Lekker chaotisch dus weer. Maar goed, wij op zoek naar het grote taxipark, zodat we vanuit daar het taxibusje naar het hotel konden pakken. Eenmaal daar aangekomen bleek het nog niet zo gemakkelijk het juiste busje te vinden, want het is wel een hele survival tocht om daar te komen. Alles is zo chaotisch, busjes staan tegen elkaar aan geparkeerd en rijden allemaal door elkaar. Er zit totaal geen systeem in. Nadat we een paar busjes hebben ontweken en half over een paar motorkappen hebben moeten schuiven, kwamen we er achter dat het busje richting het hotel helemaal niet vertrekt vanuit dat taxipark! Gelukkig wilden wat mensen ons wel even wijzen waar we dan wel heen moesten. Onderweg zagen we op straat gewoon een man die door een paar mannen helemaal met stokken geslagen werd! Zag er echt heel eng uit! We zijn er maar even met een grote boog om heen gelopen. We willen als Mzungu daar natuurlijk niet bij betrokken raken. Zoals we dat nergens willen, want we hebben gehoord dat ze vaak juist de mzungu's willen pakken (o.a. bij verkeersongelukken) omdat ze weten dat 'wij' toch wel verzekerd zijn, of in ieder geval geld hebben. Opletten dus.

We zijn heel erg trots op onszelf want we hebben uiteindelijk wel de weg naar het hotel gevonden! Achteraf bleken we er best dichtbij te zitten.. Maarja google maps is hier geen optie :p De mensen van het hotel kenden onze namen nog, waren heel vriendelijk en hebben (na natuurlijk weer even wachten) een fijn kamertje voor ons vrij gehouden. Al meteen vanaf het moment dat we hier waren voelden we ons ook echt even op vakantie. We hebben een heeeeerlijke cappucino gedronken (hier keek ik al een hele week naar uit) we hebben wat winkeltjes bezocht en wat geshopt. En ik had hier eindelijk wat creme spoeling voor mijn haar gevonden! Heerlijk. Hoe blij kan een mens worden van creme spoeling? Nou heel blij! :) In een foldertje hadden we gezien dat er ergens een belgisch restaurant/barretje was, hier wilden we dan ook heel graag heen. Toen we daar aankwamen bleek het een heel luxe restaurant te zijn! Dit hadden we niet verwacht maar we hadden wel echt heerlijk genoten, lekker gegeten/biertje gedronken/chocolade mousse gegeten. Ah het was echt heerlijk, alsof we even op vakantie waren. Toen we de rekening kregen schrokken we wel even want we moesten ongeveer 200.000 shilling betalen met ons drieen. (Normaal gesproke als we gaan uiteten moeten we ongeveer 45.000 betalen.) Na een kleine berekening bleek dit ongeveer 20 euro pp te zijn. Dus dat viel reuze mee! Hahah wij zijn natuurijk al de Oegadese pijzen gewend :p

Later hebben we ook nog iets ' grappigs' mee gemaakt met de taxi. We hadden een special hirer gebeld om ons terug te brengen naar het hotel. Een special hirer is een taxi zoals we die in Nederland kennen. Eerst hadden al een uur of langer gewacht voordat ze op kwam dagen. Toen ze ons het kleine stukje van het restaurant naar het hotel had gebracht (wat maat 5 minuten duurde) moest ze eerst nog met haar baas overleggen wat de prijs ging worden. Toen vroeg ze uiteindelijk 30.000(9 euro) voor dat ritje. Maar dat is voor hier echt super veel. Dus wij vroegen waarom dat dat zo duur was. Dat kwam omdat zij eerst ergens anders vandaan moest komen, wat een uur duurde, om naar ons toe te komen. En dat we daar dus ook de benzine voor moesten betalen! Haha wat een grapjas. Ik kan toch niet weten waar zij vandaan komen als ik ze bel... Nou ja in ieder geval weer wat geleerd voor de volgende keer :p (we hebben uiteindelijk maar de helft betaald trouwens, haha)

Vandaag hebben we een intervisie gehad met Eye4Africa samen met andere studenten die ook in Oeganda stage lopen. Waarna we later een BBQ hadden samen. Ik werd ook ontzettend blij van de stokbroodjes met kruidenboter! :) :) eindelijk weer lekker eten. Het was ook leuk om de andere studenten te spreken. Zij weten natuurlijk heel goed hoe het is en waar je tegen aan loopt. Ook hadden hun nog leuke tips over wat wij allemaal nog kunnen gaan doen hier in de buurt, want zij zitten hier al 2 maanden :p

Morgenvroeg gaan we nog even naar een super leuk marktje met allemaal leuke afrikaanse spulletjes die die vrouwen hier zelf maken. En dan gaan we ook naar Brood. Dat is een Nederlands broodwinkeltje, waar we lekker croissantjes, brood, stroopwafels, pepernoten en appeltaart kunnen halen! Dat zijn echt de kleine geluksmomentjes. Helaas moeten we daarna alweer met de bus terug omdat deze niet op zondag rijdt, helaas. Anders waren we nog een dagje langer gebleven, want het voelt alsof we echt even op vakantie zijn..

• 14 November 2014 - 21:54

Mam:

ooh kim dit is echt leuk zo'n weekend ja als je alleen de armoede, t slechte eten ,geen stroom of warm water gewent bent na al die tijd
    hoop en lees ook dat je er aardig van genoten hebt
    morgen lekker wat brood inslaan voor de komende dagen en je kan er weer tegen aan hahaha
    heerlijk weer zon verhaal

kusjes en groetjes mam xxx

• 14 November 2014 - 22:00

Kelly:

Haaa kimmie!

Heerlijk liek mig ut alse van de armoede aaf kums en noe weer f doa zits!
    Wie mot det goan alse dadelijk weer thoes kums?
    Den ken ik mig inderdaad good veurstellen desse den un cultuurshock kriegs..

Haaj dig good doa!
    Kusjes van dien allerliefste zuske ☺️

• 14 November 2014 - 22:12

Pap:

Hebben ze geen stageplek in Kampala voor jullie, dat zou natuurlijk wel heel leuk zijn voor jullie
    maar ik denk toch dat de herinneringen van het echte leven in oeganda zoals dat op het platteland is je toch veel langer bij blijven. Maar geniet toch nog maar even van Kampala, maar je komt toch weer terug over een maand of zo groetjes pap en ps. blijf schrijven het thuisfront wil op de hoogte blijven

• 14 November 2014 - 22:19

Marian:

Ooh dit is snel...Kim!
    Wel weer een super leuk verhaal!
    Maar het wachten wat je toch elke keer moet...phuffffff
    En ik zie het ook helemaal voor me....cappuchino ...chocolade mouse, ik geloof goed
    na zoveel bananen dat je daar heeeel veel zin in hebt!
    Wauw maar wat een avontuur maak jij mee...ben eigenlijk best wel jaloers !!!!
    Maar goed kijk maar goed uit ,er zullen vast ook een hoop gekken rondlopen.
    Fijn dat je je toch ff op vakantie hebt gevoelt...heerlijk toch?

Ik moest je de groeten doen van Twan en Onze Beugelloze Luc ( ahahaah)
    Luc vroeg me meteen of je het nog goed had en of je nog geen ebola had opgelopen....hhmmm...
    Wat een grapjas hè....

Maak maar weer snel een nieuw verhaal....
    XxxMarian

• 14 November 2014 - 23:01

Miriam En Ger:

Hoi Kim,

Wat weer een leuk verhaaltje, wij geloven zeker dat je genoten hebt van het lekkere eten!
    Nog veel plezier en maak er nog wat van, wat een superavontuur.

Groetjes Ger en Miriam.

• 15 November 2014 - 18:13

José:

Hoi Kim
    wat een leuk verhaal heb je weer .
    .en het zal idd wel weer even fijn zijn dat je je haar weer even goed kunt wassen
    en weer even lekker kunt eten na al dat andere en even een lekker vakantie gevoel te hebben
    maar wat een avontuur dat jij daar mee maakt.. nog heel veel plezier daar
    en tot weder horen
    heel veel groetjes Jack & José xx

• 15 November 2014 - 18:27

Oma:

wat een leuk verslag een leuk wiekend gehad weer eens lekker kunnen etn dat zal wel lekker zijn geweest nu zie je hoe goed wij het hier hebben en nog klagen we ooit je moet maar denken wie het klijne niet eerd is het grote niet weertnu no vele gr alle drie oma xxxx

• 15 November 2014 - 20:05

Robin Op De Laak:

Hey Kim,
    Super verhaal weer. Klinkt goed zo'n mini vakantie! Heerlijk ook dat je zo kan genieten van de kleine dingen. Zal af en toe ook best slikken zijn wat je daar allemaal ziet en meemaakt. Let goed op jezelf en geniet! Xx

• 15 November 2014 - 20:42

Anita Verkoelen :

• 17 November 2014 - 12:35

Ruud En Andre:

Ha Kimmetje,

wat een leuk verhaal, ik kan me er echt een voorstelling bij maken. Vooral als je bij het broodwinkeltje staat, natuurlijk met je vingers wrijvend van al het lekkers waar je dan aan denkt, ha,ha...
    Wel een heel avontuur om zomaar met de taxi ergens te komen, leuk om te lezen maar misschien minder leuk om te ervaren op het moment zelf. Maar als je straks weer thuis bent dan is het zeker weer leuk om dit na te vertellen, dit zijn unieke ervaringen :)

We hebben sinds kort weer internet sinds onze verhuizing, maar ik ga al je voorgaande verhalen beslist nog eens lezen. Ik heb nu genoten van dit verhaal, wacht vol verwachting ( het is ook Sinterklaastijd ) op het volgende.

Pas goed op jezelf en geniet, xxx van ons allen